KLASSZIKUS nézet

Tartalom kezelő

Pizza, hamburger: gyors falatok. Felgyorsult világunk elmaradhatatlan velejárói. Az egészséges és reformtáplálkozás híveinek rémei. Ám úgy tűnik, megfelelő kiegészítőkkel jobbak lehetnek, mint a hírük...

Nincs sétálóutca, bevásárlóközpont gyorsétkezdék nélkül. A betérők főleg 14-19 évesek. Felmérések szerint a fiatalok 90%-a jár rendszeresen gyorséttermekbe. Őket inkább a modern "étkezési kultúra", mint az étel csalogatja oda. Az ilyen éttermekben gyorsan és viszonylag olcsón lakhat jól az ember, miközben a barátaival zavartalanul találkozhat, élhet "társadalmi életet". A felnőtteknek többnyire más okaik vannak, ha gyorsétkezdébe térnek be. Az ebédszünetek rövidek, az üzemi étkezdék konyhája többnyire rossz, vagy egyáltalán nincs is. Mások pedig egyszerűen csak azért lesznek vendégek, mert kedvük támad egy currys kolbászra, hamburgerre vagy éppen pizzára.

Hagyományos vagy egzotikus?

Az azonban megzavarhatja az élvezetet, hogy a gyorsétkeket általában egészségtelennek tartják. Pedig a gyorsétkek nem alapvetően rosszak! Aki jól választ, nyugodtan élvezheti a gyors falatokat. A helyes választás azonban nem is olyan könnyű, mert még sosem volt olyan széles a választék, mint manapság.

A népszerűségi listavezető a hamburger minden változatban. Ma már nemcsak marhahúsból és sertéshúsból, hanem halból vagy szárnyasból is készítik.

A fast foodok klasszikusai: a sültkolbász, a virsli, a sült párizsi, a sült krumpli ketchuppal és a különböző szendvicsek.
Az új irányzat kedvencei közé tartoznak az idegen tájak ételei, például a kebab, sushi.

A táplálkozástudósok és az egészség apostolainak kritikája időközben gondoskodott arról, hogy a húsos kínálati palettán feltűnjenek a zöldek is. Így a gyorsétteremláncok már különböző salátákat, tésztában sült zöldségeket is kínálnak megéhezett vendégeiknek. Emellett komoly jelentősége annak van, hogy a gyorsétkezdék csak az éhséget csillapítják-e, vagy a főétkezést is helyettesítik.

Ha összehasonlítjuk a legkedveltebb gyorsétkek tápanyagtartalmát az ifjúság számára javasolttal, meglepő eredményt kapunk: egy hamburgerben nemcsak a helyes kalóriamennyiség van benn, hanem elegendő vasat is tartalmaz. Egy hamburgerrel azonban a fiatalok ritkán elégednek meg! Inkább a hamburgerből, hasábburgonyából és kólából álló menüt választják, ez a kombináció viszont valóságos kalóriabomba!

Mit mivel

Íme a táplálkozástudósok véleménye: a legtöbb gyorsétek túl sok zsírt és sót, ugyanakkor túl kevés ballasztanyagot, vitamint és ásványi anyagot tartalmaz. A hamburger vagy sajtburger salátával és narancslével viszont több vitamint, ásványi és ballasztanyagot tartalmaz, mint a klasszikus kóla-hasábburgonya-hamburger változat. A köztes étkezésre alkalmatlan a zsír- és kalóriabombának számító sült kolbász, sült párizsi, dupla burger és a szalámis pizza. Aki mégsem akar ezekről lemondani, legalább ásványvizet igyon hozzá és a hiányzó tápanyagokat más étkezésnél okvetlenül pótolja! A teljes kiőrlésű lisztből készült kenyér, a burgonya, a müzli, a sovány tejtermékek, a saláták, a zöldségek és a gyümölcsök helyreigazíthatják a tápanyagmérlegünket.

Ha a gyorsétkek építőköveit optimálisan kombináljuk és az egyéb étkezéseknél gondoskodunk az egészséges kiegyenlítésről, ne legyen lelkiismeret-furdalásunk, ha néha-néha bekapunk egy hamburgert.

Ugyanakkor ne feledjük, hogy a gyorsétkezdés sietség kedvez a gyomor- és bélpanaszok kialakulásának, mert az ember csak eszik és eszik, miközben könnyen elveszti a kontrollt, tehát helytelen étkezési szokásainkat erősíti. Így a gyorsétkek gyakran felelősek a túlsúlyunkért és a táplálkozással összefüggő betegségekért. Ezért, ha tehetjük, ragaszkodjunk a "klasszikus" étkezési szokásokhoz. Ha erre nincs lehetőségünk, akkor legalább figyeljünk oda, hogy mit mivel eszünk.